Tydzień 3, dzień 5
ZAJĄCZEK Z LUSTERKA – zabawa badawcza
- Zabawa słowna: Kwiatowe rymy – rozwijanie słuchu fonematycznego poprzez tworzenie rymów. Rodzic podaje przykład: Na imieniny dla Anki przyniesiemy sasanki. Następnie podaje imiona (nie tylko), a dzieci dopasowują nazwy kwiatków:
dla Dorotki – stokrotki,
dla Agatki – bratki,
dla Dominiki – słoneczniki,
dla księżniczki – różyczki,
dla Ludwiki – krokusiki.
- Zajączek z lusterka – zabawa badawcza. Rodzic recytuje fragment wiersza:
Zajączek W. Ścisłowski
Siedzi Tomek w oknie,
zajadając pączka.
Siedzi, na dół zerka
i puszcza zajączka –
zajączka z lusterka.
Biega wiec zajączek
po sąsiednim murze
i zagląda w okna,
bo już mu się dłuży
wędrówka samotna.
(…)
Rodzic pyta dziecko:
Jakiego zajączka puszczał Tomek?
Co jest potrzebne, żeby pojawił się taki zajączek?
- Rodzic wskazuje na lusterko zapakowane w ozdobny papier i mówi: Przyszedł do nas zajączek i przyniósł nam paczkę. Jak myślisz, co w niej jest? Rodzic podaje zagadkę:
Lustro
Bywa w ramie, bądź bez ramy.
Często się w nim przeglądamy.
Ono zawsze powie szczerze,
czy wyglądam, jak należy.
Dziecko odpowiada. Rodzic odpakowuje lusterko i puszcza zajączka. Następnie pyta:
Do czego jeszcze służy lustro?
Gdzie je można zobaczyć?
Dziecko z pomocą rodzica wymienia różne rodzaje luster (samochodowe, łazienkowe, lusterko stomatologiczne, kieszonkowe itp.)
- Zabawa ruchowa: Lustra – rodzic wyjaśnia: Jesteś moim lustrem – ja pokazuję ruch, a ty mnie naśladujesz. Pokazuje kilka ruchów, np.: tupanie, kiwanie głową, zataczanie kół oburącz. Po chwili następuje zmiana ról.
- Zabawy z lusterkiem – dziecko manipuluje lusterkiem, rodzic przypomina o konieczności zachowania ostrożności. Rodzic prosi dziecko: Pokaż, jak wygląda mina, kogoś kto jest bardzo smutny / wesoły / przestraszony … itp. Dziecko stara się podać przyczynę: Jestem smutny / wesoły / przestraszony, ponieważ….
ZABAWY RUCHOWE – metodą Ruchu Rozwijającego W. Sherborne https://youtu.be/s7uBM3yu_bU