Polska – legendy /poniedziałek/
- O SMOKACH Z MITÓW I LEGEND – oglądanie prezentacji przedstawiającej różne smoki, porównywanie wyglądu smoków, wyszukiwanie różnic.
https://www.youtube.com/watch?v=HkajKy9Od4I
- Ćwiczenia słuchu fonematycznego: wybrzmiewanie słowa „smoczek” z cmoknięciem w trakcie wypowiadania głoski „o”, wyodrębnianie kolejnych głosek w wyrazie „smok”, układanie zdań z wyrazem „smok”.
3.Słuchanie legendy – o Smoku Wawelskim –
https://www.youtube.com/watch?v=7Q_ejE0QTtg
wypowiedzi dzieci na temat baśni. Jakie postacie występują w legendzie?
Jak wyglądał smok?
Dlaczego mieszkańcy Krakowa bali się smoka?
Kto pokonał smoka?
W jaki sposób szewczyk pokonał smoka?
4, Zabawa matematyczna
Dziecko ma przed sobą liczmany/ np. kamyki, guziki, koraliki itp./. Mama mówi: Król Krak zaprosił na przyjęcie 6 gości (pokazuje 6 liczmanów). W sali mieszczą się tylko dwa stoły. Jak mogą usiąść goście, aby przy każdym stole było ich po tyle samo? Dziecko samodzielnie wykonuje zadanie. Mama zadaje to samo pytanie, zmieniając ilość gości oraz stołów (np. 9 gości przy 3 stołach itp.)
- Zabawa ruchowa „Smok i owieczki”:/z Rodzicami i rodzeństwem/
Dzieci – „owieczki” spokojnie pasą się na łące; z jednej strony pokoju, w oznaczonej linami smoczej jamie ukrywa się „smok”. Na sygnał dany przez Rodzica smok wybiega ze swojej jamy i stara się złapać jak najwięcej owieczek, które zabiera ze sobą do smoczej jamy. Smok może łapać owieczki tylko na łące; kiedy schowają się do zagrody nie mogą być już łapane. Gdy smok złapie umówioną liczbę owieczek, zabawa zaczyna się od początku.
- Ćwiczenie logorytmiczne „Smok”: Dzieci wypowiadają słowa rymowanki inscenizując kolejne zdania:
Idzie smok do przodu
Idzie smok do tyłu
Rozgląda się wokoło
i ryczy wesoło.
- Smok Wawelski – piosenka do nauki dla dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=UEDujCiSLYo
- Zabawa dramowa „W smoczej jamie”:
Dzieci przechodzą kolejno obok (uformowanej z szarego papieru) jamy bardzo groźnego smoka i starają się przekazać emocje, jakie mogły towarzyszyć kiedyś rycerzom
- „Jak można pokonać smoka bez użycia siły?” – burza mózgów:
gromadzenie pomysłów i pochwała najciekawszych propozycji.
- Słuchanie wiersza W. Badalskiej „Przepraszam, smoku (ballada o uprzejmym rycerzu)”:
https://www.youtube.com/watch?v=0LcuejGyMSU
- Jak zrobić smoka z rolki?- praca plastyczna
https://www.youtube.com/watch?v=QkJobLU4i-E
- „Smok idzie” – zabawa ruchowa:
Jedno z dzieci jest smokiem, który siedzi w smoczej jamie. Dzieci biegają w rozsypce w różnych kierunkach; na hasło „Smok idzie!” zastygają w bezruchu. Smok wychodzi na łowy obserwując bacznie teren; jeśli zauważy, że któreś dzieci porusza się zabiera je do swojej jamy.
Dodatkowo dla wytrwałych ćwiczenia grafomotoryczne
http://bystredziecko.pl/karty-pracy/szlaczki/szlaczki-l-9.pdf
http://bystredziecko.pl/karty-pracy/szlaczki/szlaczki-do-druku-03.pdf