VI Tydzień
I Dzień
Dbamy o środowisko
- Zabawa: „Zatkany nos”
Dziecko zostaje poproszone o zatkanie nosa i buzi na kilka/kilkanaście sekund. Następnie rodzic zadaje pytania:
∙ Czego nie możemy robić kiedy mamy zatkany nos? Oddychać.
∙ Czym oddychamy? Powietrzem.
∙ Co by się stało gdybyśmy dłużej trzymali zatkane nosy? Udusilibyśmy się.
Wniosek z zabawy: Nie można żyć bez powietrza.
- Zabawa „Dmuchanie balonu”
Rodzic nadmuchuje balon i pyta: Dlaczego ten balon rośnie?
Następnie puszcza nadmuchany balon i zadaje kolejne pytania:
∙ Co stało się z balonem? ∙
Gdzie znajduje się powietrze? ∙
Czy widzimy powietrze? ∙
Jeżeli go nie widzimy, to skąd wiemy, że jest? ∙
Czy możemy je złapać? ∙
Czy powietrze ma smak?
Wniosek z zabawy: Powietrze jest wszechobecne, bezbarwne, bezwonne, nie ma smaku.
- Pytania dotyczące zanieczyszczenia powietrza
Komu jest potrzebne powietrze? Ludzie, zwierzęta, rośliny
Dlaczego czasami powietrze jest brudne/zanieczyszczone?
Co jest powodem zanieczyszczeń powietrza? Dymy
Jakie dymy spotykamy na co dzień?
W jaki sposób powstają dymy? Jakie mają zabarwienie?
Dziecko wspólne z Rodzicem wymienia źródła dymu: dymy z kominów domów, fabryk, ognisk, pożaru lasu, dym z samochodu, motocyklu, papierosa.
Rodzic za pomocą stron internetowych pokazuje dziecku zdjęcia przedstawiające różne rodzaje dymów i uzupełnia informacje na temat ich powstawania.
Jakie są kolory dymów?
Zwrócenie uwagi dzieci na kolory dymów:
∙ czysty biały dym- bezpieczny,
∙ szare, czarne, o niejednolitej barwie –dymy złe, niebezpieczne,
∙ białe dymy papierosowe- niebezpieczne.
Czy przebywanie w dymie zapewnia nam zdrowie? ∙ Zwrócenie uwagi na niebezpieczny wpływ dymów (zanieczyszczonego powietrza) na środowisko, zdrowie ludzi, zwierząt i stan roślin.
W jaki sposób możemy zapobiegać powstawaniu dymów?
Czego nie należy spalać w kominkach domowych, piecach, na ogniskach aby nie powstawały „złe, niebezpieczne dymy”?
Nie wolno spalać: ∙ plastików, butelek plastikowych, ∙ foliowych toreb, siatek, ∙ drukowanego kolorowego papieru, ∙ leków, kosmetyków, chemii domowej, ∙ starych opon, dętek, ∙ przewodów, kabli ∙ baterii, żarówek ∙ mokrego drewna, liści.
Rodzic opowiada dziecku o tym, że zanieczyszczenia powietrza można mierzyć/monitorować.
Kolor niebieski i ciemnoniebieski informuje: jest bardzo dobrze, możesz korzystać ze „świeżego” powietrza bez ograniczeń;
Kolor zielony; informuje: osoby wrażliwe (dzieci, osoby starsze) powinny ograniczyć aktywność ruchową w pobliżu ruchliwych szlaków komunikacyjnych
Kolor żółty radzi: wybieraj na spacer tereny odległe od ulic o dużym natężeniu ruchu i dzielnic mieszkaniowych opalanych węglem;
Kolor pomarańczowy ostrzega: aktywność ruchowa na wolnym powietrzu wskazana tylko dla osób zdrowych, zostaw samochód w domu;
Kolor czerwony alarmuje: jeżeli masz kłopoty ze zdrowiem pozostań w domu.
- Dlaczego musimy zadbać o czyste powietrze?
Czym jest SMOG? (filmik do oglądnięcia wspólnie z dzieckiem)
https://www.youtube.com/watch?v=baJQkO9G6uk