VI Tydzień
IV Dzień
- Rodzic zaprasza dziecko, żeby usiadło z nim na podłodze. Wysypuje na środku różnego rodzaju odpady i kartki ze zdjęciami szklanej butelki i pyta dzieci:
- Co to jest?
- Skąd się biorą śmieci?
- Gdzie można spotkać śmieci?
- Czy dzieci wiedzą, co się robi ze śmieciami? Gdzie powinny trafić?
- Czy wiedzą, co to jest segregacja odpadów?
- Jakie znają kolory pojemników?
- Czy wiedzą, jakie śmieci powinny do nich trafić?
Rodzic pokazuje dziecku trzy pojemniki (worki na śmieci w trzech różnych kolorach) i wyjaśnia dziecku przeznaczenie poszczególnych pojemników. Wskazuje na konkretnych przykładach, do którego pojemnika, jakie odpady wrzucamy.
- Zabawa ruchowa „Śmieciarki” – Dziecko zamienia się w „śmieciarki”. Kiedy rodzic gra na instrumencie, dziecko – śmieciarka jeździ po mieście – własny pokój, kuchnia i szuka śmieci. Gdy rodzic przestaje grać, dziecko – śmieciarka udaje się do właściwego pojemnika lub worka i zatrzymuje się obok niego. Rodzic pyta dziecko, z jakiego tworzywa ma śmieci i czy prawidłowo odszukał pojemnik. Dziecko wrzuca śmieci do odpowiednich pojemników. Zabawa trwa do momentu, aż wszystkie śmieci zostaną posegregowane.
- Segregacja ważna sprawa
Rodzic mówi dziecku o tym, że ważne jest segregowanie odpadów do odpowiednich pojemników. Kiedy odpady są posegregowane, można z nich stworzyć nowe rzeczy. Ponowne wykorzystanie i przetworzenie odpadów nazywane jest recyklingiem. Rodzic pyta dziecko, co można zrobić z odpadów, do czego można je wykorzystać?
- „Instrument” –wykonanie pracy technicznej z wykorzystaniem odpadów.
Rodzic proponuje dziecku, aby wspólnie z odpadów zrobili instrumenty muzyczne.
PRZYKŁADY
Pokazuje, jak zrobić grzechotkę z butelki, bębenek z kartonika, ozdobić dwa kubeczki od jogurtów do stukania o siebie nawzajem.
Po zakończeniu pracy, dzieci segregują pozostałe niepotrzebne odpady do właściwych pojemników.
5 .ZoZi – Świat w naszych rękach (ekologiczna piosenka dla dzieci)
https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE