Tydzień III dzień 2
ILE TULIPANÓW ? – zabawy matematyczne
- Zabawa: Zapachy – rodzic z dzieckiem wykonują pary zapachowych pojemniczków ( słoiczki, plastikowe pojemniczki po jogurtach) ze szczelnym zamknięciem, wsypują zioła o mocnym zapachu (np.: miętę, majeranek, rumianek, granulowany czosnek) lub wkładają waciki nasączone olejkami zapachowymi (np.: cytrynowym, sosnowym). Powstają pary pojemników o takim samym zapachu (jeden oznaczony jest np. zielonym paskiem, a drugi nie). Dziecko otrzymuje jeden pojemnik, wącha go, a następnie szuka drugiego pojemnika o takim samym zapachu.
- Zabawy matematyczne: Ile tulipanów? Więcej, mniej, czy tyle samo?
- Rodzic recytuje wiersz:
Balkon
Na balkonie Jadzi rosną tulipany.
Żółte i czerwone w donicach glinianych.
Czerwonych jest więcej.
Żółtych zaś mniej…o trzy.
Ciekawe, czy dzieci mają dobre oczy?
Czy potrafią rozwiązać, tak trudne zadanie
Z ustaleniem kolorów i różnic w dodatku?
A gdy je rozwiążą, wezmą kredki w dłonie
I już kolorowo będzie na balkonie.
- Rodzic pyta dziecko:
Ile tulipanów rosło na balkonie Jadzi?
W jakich kolorach były kwiatki?
Czy było ich tyle samo?
- Rodzic przygotowuje kartoniki z kolorowymi kropkami (6 kartoników z żółtymi i czerwonymi kropkami – 3 kropki, 4 kropki, 5 kropek) i trzy narysowane donice. Rodzic mówi: Mama poprosiła Jadzię, żeby zrobiła spis zakupów w sklepie ogrodniczym. Jadzia narysowała tyle kolorowych kropek ile mają kupić cebulek. Do pierwszej donicy trzeba kupić 3 cebulki czerwone i 5 żółtych. Dziecko wyszukuje wśród kartoników kartonik z 3 czerwonymi kropkami i z 5 żółtymi i układa w pierwszej donicy. Rodzic kontynuuje: Do drugiej donicy trzeba kupić 5 czerwonych cebulek i 3 żółte. Do trzeciej – 4 czerwone i 4 żółte. Dziecko przelicza kropki, porównuje liczebność zbiorów , używa określeń: mniej o, więcej o, tyle samo. Rozumie, że elementów jest tyle samo niezależnie od sposobu ich ułożenia.
- Zabawa ruchowa z elementem podskoku: Piłeczki