Zapraszam do zabaw matematycznych z udziałem Rodziców i młodszego rodzeństwa.
Zgaduj-zgadula
Zagraj z dzieckiem w prostą grę. Pozwól dziecku trzymać w dłoniach od 2 do 10 przedmiotów i potrząsać nimi (monety, guziki lub inne małe przedmioty, które przy potrząsaniu powodują hałas). Potrząsając nimi dziecko powie: „Zgadnij, ile ich mam!” Trzeba zgadnąć, iloma przedmiotami dziecko potrząsa (sądząc po odgłosie). Następnie ty potrząsaj przedmiotami, a dziecko niech zgaduje. Po każdej zgadywance sprawdź, ile było przedmiotów licząc je.
Matematyczna błyskotliwa wrona – zabawa z całą rodziną
Na środku leży pudełko z kilkoma przedmiotami. Następnie wybieramy jedno dziecko, które staje się wroną. Wrona chodzi wokół dzieci, mówiąc wierszyk: „Chodzi sobie wrona, wrona bez ogona, bystrym okiem zerka, co zabrać z pudełka”. Pozostałe osoby zasłaniają oczy, wrona zabiera przedmiot lub kilka przedmiotów z pudełka i wskazuje jakąś osobę i mówi takie zdanie: „Powiedz, np. Kasiu, powiedz mi, ile rzeczy zabrała wrona mi?”.
Wybrana przez wronę osoba, odpowiada, czego brakuje w pudełku.
Matematyczne wyliczanki:
Jabłko, gruszka i daktyle – klaśnij w ręce razy tyle (3 razy)
Kapusta i ogórek – tyle razy podskocz w górę (2 razy)
Marchewka, pietruszka, bób – tyle razy przysiad zrób (3)
Kalarepka i mak – za uszy tyle razy się złap.
Odliczanie 1-2-3
Przebieg: Dobieramy się w pary. Liczymy do 3 naprzemiennie, raz jedna osoba raz druga. Następnie zamiast wypowiadania liczb, wprowadzamy gesty i kolejno je wykonujemy:
1 – klaśnięcie
2 – podskok
3 – skłon
Na końcu liczymy „gestami” bez używania słów.
Tańczące żaby
Pomoce: Wycięte z papieru błękitne jeziorko, kilka żabek
Cel: ćwiczenia w zakresie ustalania stałości liczby elementów w zbiorze.
Mama ustawia żabki w szeregu na brzegu jeziorka. Wspólnie z dzieckiem przelicza żabki. Następnie oznajmia, że żabki postanowiły potańczyć w jeziorze. Ustawia je w dowolną figurę na jeziorku i pyta , czy żabek jest tyle samo, co przedtem. Ponownie przelicza je wspólnie z dzieckiem. Później może prosić same dziecko o to, by pokazało jej, jak jeszcze mogą tańczyć żabki. Ważne, żeby po każdym przekształceniu pytać, czy żabek jest tyle samo i przeliczać je ponownie.
Następstwa dnia i nocy.
„Słońce rano wstaje, rozpoczyna się dzień. Słońce wędruje po niebie, kiedy znajdzie się w najwyższym punkcie, nastaje południe. Wieczorem słońce powoli zachodzi, kończy się dzień. Robi się ciemno i rozpoczyna się noc. Na niebie pojawiają się gwiazdy i księżyc. Noc przemija, bo przychodzi dzień i wschodzi słońce. Słońce wędruje po niebie…”
Opowieść należy powtórzyć kilka razy.
Przemienność i stałe następstwo dnia i nocy.
Rodzic skupia na sobie uwagę dziecka i wyjaśnia:
– Ty będziesz dniem (gestem wskazuje pierwsze dziecko i wręcza mu żółtą kartkę)…
– A Ty będziesz nocą (wskazuje następne dziecko i wręcza mu niebieską kartkę)…
– Patrzcie uważnie (szerokim gestem pokazuje przemienność dzień – noc)…
– Teraz dzieci mówią po kolei. Najpierw wskazują na siebie, a później na sąsiada: Jestem dzień, po mnie jest noc. Jestem noc, po mnie jest dzień…
Zabawa „Miś i ołówek”
– ustalenie strony: lewej, prawej u siebie, założenie frotki, następnie dziecko kładzie dłonie na łapach u Misia, aby ustalić prawą i lewą. Potem następuje seria zadań z układaniem ołówka z różnych stron Misia: połóż ołówek przed misiem, za misiem, po jego prawej stronie, po jego lewej stronią pod misiem itp.
- W trakcie tych zabaw dziecko ustala stronę lewą i prawą
- Zabawy te pozwalają utrwalić orientację przestrzenną względem siebie, jak i zabawek.
- Każde rozwiązanie zadania przez dziecko – informuje o poziomie, na którym ono się znajduje. Dziecko musi dokładnie rozumieć zadanie i wszystkie polecenia.
Kropki biedronki
Biedronka siedem kropek miała: pierwszą od chmurki dostała, drugą od słonka złotego, trzecią od wiatru dużego, czwartą od deszczu kropelki, piątą od ziemi karmicielki, szóstą od dziadka co przechodził drogą, siódmą…już nie wiem od kogo. Wszystkie siedem nosiła w komplecie Żeby szczęście dawały dzieciom !
Cel zabawy: utrwalanie liczebników porządkowych.
Myślę, że super Wam poszło!!!