W dniach 14 i 15 marca 2016 roku w Zespole Szkół we Frydmanie zrealizowany został program profilaktyczny ,,Archipelag Skarbów”. Wzięli w nim udział uczniowie klas gimnazjalnych. Program uczył młodego człowieka prawidłowego stylu życia. Tematem przewodnim było dążenie nie do najmniejszego, nie do średniego, lecz do największego skarbu, jakim jest piękna i trwała miłość. Program realizowali w naszej szkole czterej ,,przewodnicy”. Panie: Agnieszka, Kaja, Urszula oraz pan Marcin. Wykorzystywali kolorowe schematy, zdjęcia, prezentacje, efekty dźwiękowe, scenki z udziałem uczniów oraz własne doświadczenia. Każde zagadnienie było przedstawiane w formie wyspy.
Pierwszego dnia przedstawiono tematy o miłości, człowieku jako gwieździe składającej się ze sfer: uczuć, ciała, więzi, rozumu, ducha i oswajaniu ,,tygrysów” czyli sił, które drzemią w nastolatku. W miłości najważniejszy jest niebieski, czyli sfery rozumu i ducha zaznaczone w gwieździe na niebiesko. Na końcu spotkania każdy obecny uczeń otrzymał ,,miniprzewodnik oswajania tygrysów”.
Drugi dzień spotkania był poświęcony intymności. ,,Przewodnicy” uświadamiali uczniom wyjątkowość każdego człowieka, a na końcu dzielili się swoimi doświadczeniami. Tego dnia odbył się również ,,Festiwal Twórczości Archipelagu Skarbów”. Zwyciężył w nim uczeń klasy trzeciej gimnazjum Sebastian Gałowicz, który zaprezentował własnoręcznie napisaną piosenkę. Pozostałe prace również zostały wyróżnione.
W trakcie programu poruszano także takie tematy jak: randki, pasje, marzenia, uzależnienia i ich skutki. Ciekawym elementem spotkań były wywiady, doświadczenia sławnych osób. Uczniowie chętnie brali udział w scenkach i zadaniach ,,Archipelagu Skarbów”. Otrzymywali w zamian prezenty ze skrzyń.
– „Archipelag Skarbów” był bardzo ciekawym programem. Bardzo mi się podobał. Chętnie uczestniczyłabym w podobnych – zdradza uczestniczka programu.
– Otrzymałem różne przydatne informacje. Na pewno je wykorzystam – mówi uczeń gimnazjum.
Program dostarczył uczniom wielu przydatnych wskazówek. Możliwe, że niektórym pomógł zrozumieć niejasne dla nich zagadnienia. Gimnazjaliści bogatsi o nowe informacje są przygotowywani do wkroczenia w dorosłość.
Marta Jurgowska