Dla frydmańskich uczniów wakacje rozpoczęły się zupełnie nietypowo. 45 osobowa grupa szósto, siódmo i ósmoklasistów w dniach 28-30 czerwca wzięła udział w projekcie „Akademia Mistrzów Techniki” realizowanym przez Politechnikę Krakowską. Zajęcia odbywały się na Wydziale Architektury oraz Inżynierii Materiałowej i Fizyki Politechniki Krakowskiej przy ulicy Podchorążych 1.
Uczniowie brali udział w zajęciach z fizyki, architektury, robotyki; nie tylko zdobywali wiedzę, ale także doskonalili umiejętność współpracy w grupie, kreatywne myślenie, mogli zaprezentować zdolności plastyczne, techniczne, co szczególnie widoczne było na zajęciach z architektury.
Czytanie ze zrozumieniem, logiczne myślenie pozwoliło na szybkie i sprawne rozwiązanie zagadek, rebusów czy zaprogramowanie robotów.
W pierwszy dzień wakacji mimo wczesnej pory, bo już o 6.45, wszyscy stawili się pod szkołą, by pod opieką Pań – Jolanty Masłowskiej i Małgorzaty Leśniowskiej oraz Pana Daniela Pamuły wyruszyć do Krakowa.
Już na miejscu – krótkie spotkanie organizacyjne, podział na grupy i warsztaty z robotyki, architektury i kreatywnego myślenia.
Automatyczne roboty mobilne – ich możliwości , zastosowanie, ale przede wszystkim programowanie robotów Lego wzbudziło duże zainteresowanie. Zajęcia w pracowni architektury – budowa domów z klocków, tworzenie osiedli, zagospodarowanie działki to też nie łatwe zadanie, no i jeszcze logiczne myślenie – zagadki , rebusy, skojarzenia.
Następny dzień to zajęcia: z fizyki, architektury i kreatywnego myślenienia.
Czy przedmiot „stacza” się pod górę? Jak działa wahadło matematyczne? Na czym polega złudzenie optyczne? Oddziaływania elektrostatyczne, fale elektromagnetyczne, fotowoltaika, energia elektryczna – to tematy doświadczeń, które pozwoliły wyjaśnić omawiane zjawiska, znaleźć odpowiedzi na pytania.
W pracowni architektury – „Wizualizacja”, czyli zagospodarowanie terenu wokół budynku uczelni (Pałac w Łobzowie), najpierw zajęcia w terenie, a potem pod okiem studentów architektury wykonanie makiety. Wszystkie prace i ich autorzy zostały uwiecznione na fotografiach.
I tu trochę historii – Pałac w Łobzowie otoczony pięknymi ogrodami zwanymi ogrodami królowej Bony przez długi czas był letnią rezydencją królów, swoją siedzibę miała tu też Szkoła Kadetów, stąd nazwa – ulica Podchorążych.
No i na koniec ćwiczenia innych obszarów mózgu, czyli czytamy ze zrozumieniem, rozwiązujemy zadania – m.in. „Kogo i dlaczego zabiorę na bezludną wyspę?”
Ostatni dzień projektu to warsztaty z architektury, na których pracowano nad panoramą „Miasta przyszłości”. Istotnym elementem prawidłowo wykonanego zadania była odpowiednia skala, zachowane proporcje, perspektywa … no bo przecież człowiek nie może być większy od domu.
Trening kreatywności jak zwykle wzbudził wiele emocji (klasyfikowanie, skojarzenia, gry planszowe). Wycieczka do starożytnego Egiptu była inspiracją do zaprojektowania gry komputerowej (awatar, miejsce akcji, zadania do wykonania) wzorowanej na egipskiej „Księdze umarłych”.
Na koniec – „Wirtualna komnata” i dwa zadania: Beat Saber i Fort Krakowski.
Jak okazuje się, wcale nie tak łatwo jest poruszać się w wirtualnym świecie, ale i wskazanie właściwej drogi też jest nie lada wyzwaniem szczególnie, kiedy kolega idzie nie w to „prawo”, w które powinien. Jednak metodą prób i błędów wszystkim udało się przeszukać zakamarki wirtualnego fortu i skompletować wyposażenie żołnierza.
Zaś Beat Saber – to gra, podczas której zawodnik w rytm muzyki za pomocą świetlnych mieczy rozcina kolorowe kostki no i oczywiście zdobywa punkty.
Według opinii uczestników projektu ostatnie zajęcia były zdecydowanie najlepsze.
Niewątpliwie miłym i przyjemnym akcentem na zakończenie spędzonych pracowicie pierwszych dni wakacji były smaczne i orzeźwiające lody, na które zatrzymaliśmy się w drodze powrotnej.
ML