Zespół Szkolno – Przedszkolny we Frydmanie

Oficjalna strona Zespołu Szkolno – Przedszkolnego we Frydmanie

  • Szkoła
    • Patron
    • Historia
    • Nauczyciele
    • Archiwum
  • Dla ucznia i rodzica
    • Zarządzenia
    • Ubezpieczenie
    • Dzwonki
    • Dojazd
    • Podręczniki
    • Rada Rodziców
    • Samorząd uczniowski
    • Sukcesy naszych uczniów
    • Dyżury nauczycieli
    • Regulaminy i procedury
    • Wytyczne dla zdających egzamin
    • RODO
  • Projekty
    • Wolontariat
    • Akademia Mistrzów Techniki
    • Bezpieczna szkoła
    • Indywidualne potrzeby – powszechne możliwości
    • Mieć wyobraźnię miłosierdzia
    • Małopolska Tarcza Humanitarna
    • Szlachetna Paczka
    • Akcja zbierania nakrętek
    • Szkolny Festiwal Nauki
    • Doradztwo zawodowe
    • CodeWeek
      • CodeWeek 2020
      • CodeWeek 2021
      • CodeWeek 2022
  • Przedszkole
    • Aktulaności
    • Nasze prace
      • Pszczółki
        • Archiwum
    • Kontakt
  • Konkursy
    • PROSTO Z POLA NA IDOLA
    • ENJOY READING
  • Rekrutacja
  • Kontakt
  • Kółka zainteresowań
    • Kółko plastyczne 2024/25
    • Laboratoria Przyszłości

Domowe przedszkole – logopedia

Dzień dobry.

 

W związku z zaistniałą sytuacją kwarantanny i niemożliwością prowadzenia zajęć logopedycznych, proponuję zestaw ćwiczeń artykulacyjnych do wykonywania z dziećmi w domu.

Dzieci objęte terapią logopedyczną powinny wykonywać dowolne ćwiczenia z tego zestawu pod okiem osoby dorosłej, około 10 minut dziennie. Dzięki temu  wzmocnią aparat artykulacyjny i oddechowy, by w dalszej kolejności poprawnie realizować głoski.

 

Zadaniem dorosłego jest pokazanie poprawnie wykonanego ćwiczenia i zachęcanie dziecka do pracy.

Trzeba chwalić malucha za podejmowany wysiłek, nawet gdyby efekty nie były początkowo najlepsze.

Ważne jest, aby dorosły wykonywał ćwiczenia precyzyjnie i tej dokładności konsekwentnie uczył swoje dziecko.

A oto propozycje ćwiczeń:

 

 1.Ćwiczenia warg i policzków

 

  • Niesforny balonik – nadymanie jednego policzka i przesuwanie powietrza z jednej strony jamy ustnej do drugiej – wargi złączone.
  • Zajączek – wciąganie policzków do jamy ustnej, policzki ściśle przylegają do łuków zębowych, wargi tworzą „zajęczy pyszczek” .
  • Całuski – wargi ściągnięte, wywinięte do przodu – jak przy cmoknięciu.
  • Mam wąsy – utrzymanie słomki między nosem a górną wargą.
  • Nic nie powiem – mocne zaciśnięcie rozciągniętych warg.
  • Pajac – wesoła mina: wargi złączone, kąciki uniesione do góry, smutna mina: wargi złączone, kąciki opuszczone w dół.
  • Minki – naśladowanie min: wesołej – płaskie wargi, rozciągnięte od ucha do ucha, uśmiech szeroki, smutnej – podkówka z warg, obrażonej – wargi nadęte, zdenerwowanej – wargi wąskie..
  • Rybka – wysuwanie warg do przodu i rozszerzanie na końcu jak u ryb.
  • Zły pies – naśladowanie złego psa, unoszenie górnej wargi, wyszczerzanie zębów
  • Echo – dobitne wymawianie samogłosek a, o, e, i, u, y.
  • Masaż warg – nagryzanie zębami wargi dolnej, potem górnej
  • Motorek – parskanie wargami, naśladowanie odgłosu motoru, traktora

 

2.Ćwiczenia języka

Dotykanie palcem lub zimną łyżeczką podniebienia tuż za górnymi zębami, nazywając je zaczarowanym miejscem, parkingiem itp.. w którym język (krasnoludek, samochód) powinien przebywać, gdy mamy zamkniętą buzię.Przytrzymywanie czubkiem języka przy podniebieniu kawałków kukurydzianych chrupek.Zlizywanie nutelli, miodu, dżemu itp. z podniebienia przy szeroko otwartych ustach.

 

  • Konik jedzie na przejażdżkę – naśladowanie konika stukając czubkiem języka o podniebienie, wydając przy tym charakterystyczny odgłos kląskania.
  • Winda – otwórz szeroko buzię, poruszaj językiem tak, jakby był windą – raz do góry, raz do dołu.
  • Karuzela – dzieci bardzo lubią kręcić się w koło, twój język także. Włóż język między wargi a dziąsła i zakręć nim raz w prawą, raz w lewą stronę.
  • Chomik – wypycha policzki jedzeniem, a ty pokaż jak można wypchnąć policzki językiem, raz z prawej raz z lewej strony.
  • Zawody –  kto dłużej utrzyma nieruchomo język za górnymi zębami przy szeroko otwartej buzi ?
  • Malarz – maluje sufit dużym pędzlem. Pomaluj pędzlem (językiem) swoje podniebienie, zaczynając od zębów w stronę gardła
  • Młotek – wbijamy gwoździe w ścianę. Spróbuj zamienić język w młotek i uderzaj o dziąsła tuż za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździa. Usta szeroko otwarte!
  • Żyrafa – ma długą szyję, wyciąga mocno szyję do góry. Otwórz szeroko usta i spróbuj wyciągnąć język do góry, w kierunku nosa,  najdalej jak potrafisz.
  • Słoń – ma długą trąbę i potrafi nią wszędzie dosięgnąć. Ciekawe czy potrafisz dosięgnąć językiem do ostatniego zęba na górze i na dole, z prawej i lewej strony.( Usta otwarte, żuchwa nieruchoma)

 

  1. Ćwiczenia żuchwy (szczęki dolnej)

 

  • Zamykanie i otwieranie domku – szerokie otwieranie ust, jak przy wymawianiu głoski a, zęby są widoczne dzięki rozchylonym wargom.
  • Grzebień – wysuwanie żuchwy, zakładanie i poruszanie dolnymi zębami po górnej wardze. Cofanie żuchwy, zakładanie i poruszanie górnymi zębami po dolnej wardze i brodzie.
  • Krowa – naśladowanie przeżuwania.
  • Guma do żucia – żucie gumy lub naśladowanie.
  • Opuszczanie żuchwy – powoli i spokojnie opuszczaj żuchwę, starając się jak najszerzej otworzyć buzię. Po serii powolnych ruchów, przyspiesz je.
  • Ziewanie – świetne ćwiczenie na rozluźnienie . Ziewnij kilkukrotnie.
  • Robienie kółek żuchwą – raz w prawo, raz w lewo.
  • „Zamiatanie” żuchwą – przy otwartej buzi przesuwaj dolną szczękę rytmicznie na boki, najpierw powoli, a potem coraz szybciej.
  • Małpa– ruszaj żuchwą we wszystkich kierunkach, podobnie jak wykonują to małpy. To doskonałe ćwiczenie rozluźniające.

 

4.Ćwiczenia podniebienia miękkiego 

 

  • Zmęczony piesek – język wysunięty z szeroko otwartych ust, wdychanie i wydychanie powietrza ustami.
  • Chory krasnoludek – kasłanie z językiem wysuniętym z ust.
  • Balonik – nabieranie powietrza ustami, zatrzymanie w policzkach, następnie wypuszczanie nosem.
  • Biedronka, parasol, sukienka itp. – przyssanie kolorowych kółeczek poprzez wciąganie powietrza przez rurkę i przenoszenie na obrazek biedronki…
  • Śpioch – chrapanie na wdechu i wydechu.
  • Rozmowa  kukułki i kurki – wymawianie sylab:ku – ko, ku -ko,uku – oko, uku – oko,kuku – koko, kuku – koko.

 

5.Ćwiczenia oddechowe.

  • Wąchanie kwiatów” –  powoli wciąganie powietrza nosem , czynność powtarzamy kilkakrotnie .
  • „Dmuchawce – latawce” –  wciąganie powietrze nosem i dmuchanie jak najdłużej na dmuchawiec lub latawce.
  • „Chłodzenie zupy” – wciąganie powietrza nosem, a wydmuchiwanie buzią jak najdłużej
  • „Chuchanie na zamarznięta szybę” –  wciąganie powietrza nosem a następnie chuchanie jak najdłużej tak, aby zaparował
    „Chuchanie na zamarznięte ręce” – tak, aby poczuć na nich ciepło.
    „Mecz ping – ponga” –  siedzenie po przeciwnych stronach stolika i dmuchanie na piłeczkę tak aby nie spadła ze stolika
    Wydłużanie fazy wydechowej poprzez wypowiadanie spółgłosek szczelinowych:
    – u 3-4 latków – f –udajemy wietrzyk,                      w –udajemy odgłos silnika
    – u 4 – 5 latków – s – udajemy węża,                                       z – pszczołę
    – u 5 – 6 – latków – sz – szum morza,              ż –  samolotu
  • Robienie kleksów z farby wodnej, dmuchanie na nie przez słomkę z różną siłą i pod różnym kątem. Rozdmuchiwana farba przypomina barwne kwiaty.
  • Dmuchanie na plastikowe mini zabawki na kółkach,  z taką siłą, aby mogły się przemieszczać.
  • Trzymanie w dłoni małego kłębka wełny lub piórka. Po głębokim wdechu nosem zdmuchiwanie ich.
  • Dmuchanie na świecę w taki sposób, aby płomień wyginał się, ale nie zgasł.
  • Puszczanie baniek mydlanych. Zachęcanie do wykonania jak największej bańki mydlanej.
  • Dmuchanie przez rurkę  na lekkie przedmioty.
  • „Gotowanie wody” – dmuchanie przez rurkę zanurzoną w wodzie tak, aby tworzyły się pęcherzyki powietrza na jej powierzchni.
  • Wydmuchiwanie kółek na lustrze.
  • Granie na organkach lub flecie.

Pozdrawiam serdecznie.

Joanna Horniczak

19 marca 2020 przedszkole

Post navigation

Domowe przedszkole – gr. Biedronki → ← Podróż do wnętrza Ziemi – rodzinne warsztaty plastyczne dla pięciolatków
Powered by WordPress | theme SG Double
Otwórz pasek narzędzi Ustaw kontrast

Ustaw kontrast

  • wysoki kontrastwysoki kontrast
  • Resetuj Resetuj
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Polityka prywatnościZgodaNie wyrażam zgodyPolityka prywatności