VI Tydzień
II Dzień
1.Rozwiązanie zagadki
Jest w morzu, jest w rzece
w jeziorze i w stawie.
Jest także w herbacie, w zupie albo w kawie.
Służy do picia, Służy do mycia.
Bez niej na Ziemi
nie byłoby życia.
Z kranu, kap, kap, kap,
w kałuży chlup, chlup, chlup,
w wannie chlap, chlap, chlap,
w parapet puk, puk, puk. (WODA)
- Wysłuchanie piosenki oaz próba nauki przez chętne dzieci
Piosenka o zdrowej wodzie
https://www.youtube.com/watch?v=YZMJWz_me6g
słowa i muzyka: Jerzy Kobyliński
Wodę w kranie mamy na zawołanie
Możesz się napić moje ty kochanie
Bo zdrowa woda siły, a jakże ci doda
Życie ocali, kiedy słońce pali.
Zimna woda, siły doda
Jest do picia i do mycia
Do żeglowania, do pływania
Podlewania i pluskania.
Pasta do zębów i mydło to trochę za mało
Wody potrzeba by umyć swoje ciało
I nic nie urośnie na polach, przecież to wiemy
Bez wody wszystko umrze tutaj na ziemi.
Niech reklamują sobie słodkie napoje
A my, mądre dzieci i tak wiemy swoje
Przybyła nareszcie i do nas ta dobra moda:
Najlepsza na świecie do picia jest właśnie woda.
Utwór pochodzi z płyty „Piosenki Zdrowych Dzieci”
- Doświadczenia sprawdzające właściwości wody
Pływanie i tonięcie przedmiotów.
Dziecko umieszcza na powierzchni wody w misce przygotowanej przez rodzica różne przedmioty. Podczas obserwacji stwierdza, które przedmioty toną, a które utrzymują się na powierzchni wody. Próbuje wyciągnąć wnioski. Waży w dłoniach po dwa przedmioty- taki, który utonął i taki, który nie utonął.
Wniosek: toną przedmioty ciężkie, zaś lekkie nie.
Rozpuszczanie substancji w wodzie.
Dziecko wsypuje kolejno do trzech oznaczonych słoików napełnionych przegotowaną, ostudzoną wodą sól, cukier i mąkę, czwarty słoik napełniony jest czystą wodą. Próbują i określają jak smakuje? Określanie smaku czystej wody. ( bez smaku).
„Przelewanie” – przelewanie takiej samej ilości wody do naczyń o różnych kształtach, próby określenia poziomu wody w pojemnikach, wyciąganie wniosków.
Stany skupienia wody.
Rodzic pokazuje dziecku przezroczyste naczynie, do którego wysypuje kawałki lodu. Dziecko wie, że jest to zamarznięta woda. Dotyka dłońmi naczynia. Stwierdzają, że jest zimne.
Wyciąga wniosek: żeby woda zamarzła, musi być zimno, musi być niska temperatura. Wyjmują kawałki lodu. Trzyma je w dłoniach, ogląda i stwierdza, że lód jest zimny, mokry, gładki, twardy, przezroczysty lub lekko biały.
Wniosek- podczas trzymania lodu w dłoniach następuje topnienie.
4. Ruch twórczy
Obrazowanie czynności, przy których wykonywaniu potrzebna jest woda (np. myjemy ręce, zęby, pierzemy, pijemy wodę, pływamy, podlewamy kwiaty)
„Zanieczyszczenie rzek” – bajeczka edukacyjna
https://www.youtube.com/watch?v=4Pcvil1sVJ8
„Obieg wody w przyrodzie” – bajeczka edukacyjna (cykl hydrologiczny)