Wielkie sprzątanie – środa
- Bajka edukacyjna – proekologiczna
https://www.youtube.com/watch?v=RV5IBJGAypY
- Ekologia piosenka do nauki
https://www.youtube.com/watch?v=tRjjS-Pw9Fg
- Segreguj odpady, to opłaca się nam wszystkim
https://www.youtube.com/watch?v=JgH6iXKxyJE
Felka rady jak segregować odpady
https://www.youtube.com/watch?v=m6hDlbWWGKw
- Segregujemy odpady – zabawy matematyczne – ćwiczenia w segregowaniu.
Na dywanie mama rozsypuje odpadki z różnego materiału. Dziecko ma za zadanie posegregować śmieci do odpowiednich worków (zbiorów). Zwrócenie uwagi na to, że niektóre pozostałe odpady nie pasujące do worków takie jak baterie, lekarstwa, zepsute urządzenia elektryczne trzeba specjalnie przetwarzać, bo są bardzo szkodliwe dla środowiska. Rodzic zachęca dziecko do segregowania odpadów razem z nimi w domu.
5„Co możemy zrobić z tymi odpadami”? Zapoznanie z symbolem recyklingu, który oznacza ponowne przetwarzanie odpadów. Ze zbierania i segregowania śmieci płyną liczne korzyści.
Jaki może być dalszy los tych odpadów? Czy odpady możemy wykorzystywać ponownie? Z makulatury i starych szmat produkuje się papier. Dzięki temu nie musimy ścinać drzew, których drewno też używamy do produkcji papieru. Z plastikowych odpadów powstają tworzywa sztuczne oraz nowe opakowania plastikowe. Szkło przetapiają huty szkła. Służą do wyrobu nowych opakowań szklanych. Złom jest przetapiany w hutach na metale, z których produkuje się np. karoserie samochodów. Ze starych aluminiowych puszek powstają nowe. Dziecko wymyśla do czego mogą być wykorzystane odpady.
- Zabawa ruchowa z gazetą.
Rodzic rozkłada gazety na podłodze (tyle gazet, ile jest dzieci), dzieci swobodnie biegają po sali, kiedy usłyszą słowo – deszcz – wybierają gazetę i stukają palcami w gazetę, słowo – burza – chowają się pod gazetą i mocno się kulą , słowo kałuża – kładą gazetę i ją przeskakują.
Zabawa „Celuj do kosza”.
Dzieci formują z gazety kule i celują do ułożonego na środku kosza, a potem kule z papieru wkładają do worka niebieskiego przeznaczonego na makulaturę.
- Inscenizacja (na dywanie rozłożony jest szary arkusz papieru – boisko).
Dzieci siedzą w kręgu, a Rodzic inscenizuje wiersz „Sznurek Jurka” L. Szołdry, rzucając na papier poszczególne rzeczy, o których jest mowa w wierszu. Tworzy się wielkie dzikie wysypisko.
Tuż za szkołą, bardzo blisko,
kiedyś tam wyrzucił Jurek
poplątany stary sznurek
A nazajutrz obok sznurka
od banana spadła skórka
wyrzucona przez Karola.
Tam też wkrótce Jaś i Ola
wyrzucili bez wahania
swoje torby po śniadaniach
stos papierków po cukierkach
wysypała tam Walerka
Na papierki spadła ścierka,
jakaś pusta bombonierka,
I od lodów sto patyków
pustych kubków moc z plastiku.
Ot tak, od sznurka Jurka,
wnet urosła śmieci górka,
A z tej górki wielka góra,
której szczyt utonął w chmurach
Nie ma miejsca na boisko
lecz śmietnisko mamy blisko
(Mama dorzuca jeszcze plastikowe butelki, szklany słoik, puszkę po napojach.)
Rozmowa na temat wiersza:
– W jaki sposób boisko zamieniło się śmietnik?
– Jak oceniasz postępowanie Jurka i jego kolegów?
– Czy Jurek przewidział konsekwencje wyrzucenia przez siebie poplątanego sznurka?
- Moje ekologiczne drzewko – praca plastyczna wykonana z surowców wtórnych.
Dzieci formują z gazety pień drzewa, przyklejają na kartkę, następnie pień smarują farbą, do drzewa domalowują listki palcami maczanymi w farbie (zielony), kwiaty (różowy, biały).
Dodatkowo dla wytrwałych do wyboru
- Jak zrobić doniczkę z butelki? – Doniczkowe koty
https://www.youtube.com/watch?v=n3BjX54X7fs
- Eko zabawka – SAMOLOT. Zabawka z recyklingu. Jak zrobić zabawkę z odpadów.
https://www.youtube.com/watch?v=nFMkm0MK2Rs
- Zabawa improwizacyjna przy deszczowej piosence
https://www.youtube.com/watch?v=L3QdGJA7T4A